home

Coaching op leefstijl (COOL)

Logo white background 300x212

Ruim 5000 mensen in Apeldoorn zijn te zwaar. Het lukt hen niet om zonder begeleiding af te vallen zonder gejojo. Goed nieuws voor deze grote groep. Vanaf 1 januari 2019 kom je mogelijk in aanmerking voor Coaching op Leefstijl (CooL), wat vergoed wordt door de basisverzekering (geen eigen risico).

 

CooL is een gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Mensen met een BMI vanaf 25 kunnen onder voorwaarden hiervoor in aanmerking komen. Het is een 2-jarig programma gericht op voeding, beweging, slaap, stress, energiemanagement, timemanagement, vitaliteit en ontspanning. Het bestaat uit een combinatie van individuele coaching en groepssessies. 

 

Het is een bewezen effectief programma en bedoeld voor mensen die gemotiveerd met hun leefstijl aan de slag willen. Een verwijzing van de huisarts is nodig om deel te mogen nemen en in aanmerking te komen voor een vergoeding van de zorgverzekeraar.

 

CooL-programma

Het programma bestaat uit een basisdeel van 8 maanden en een onderhoudsprogramma van 16 maanden. In totaal krijg je 8 individuele coachingssessies en 16 groepsbijeenkomsten.

 

Het basisprogramma bestaat uit:

  • intakegesprek (60 minuten)
  • 2 tussentijdse coachingssessies (45 minuten)
  • eindgesprek (60 minuten)
  • 8 groepssessies (90 minuten)

 

We starten met een intake van 60 minuten waarin motivatie en het doel belangrijk zijn. Het doel hoeft niet perse af te vallen te zijn. Wie wil je zijn?  Wat wil je kunnen doen? Het kan zijn dat je op dit moment dingen niet kunt doen doordat je je niet fit voelt. Een doel kan bv. zijn om je weer energiek te voelen, minder of geen medicatie of leuke dingen met je (klein)kinderen ondernemen.

 

Het onderhoudsprogramma is vergelijkbaar met het basisprogramma, maar minder intensief, omdat het gaat over 16 maanden..

 

Inhoud groepssessies basisprogramma:

  1. Kleine aanpassingen, groot effect (gedragsveranderingen, passende kleine acties leiden tot succes)
  2. Kom in beweging (evt samenwerking met beweegcoach, gaan bewegen, in actie komen)
  3. Lekker eten geeft structuur (gezonde voeding, variatie, verzadiging, bewust en mindful eten)
  4. Slapen & ontspanning (slaap, stress en ontspanning)
  5. Gezond leven is plannen (timemanagement, keuzes maken, grenzen aangeven en 'nee'-zeggen)
  6. Hoe maak ik mijn acties tot een succes? Hoe omgaan met emoties en verleidingen. Valkuilen en terugvalpreventie.
  7. Hoe gezond is jouw weekend? Vasthouden gezond leefpatroon in uitzonderingssituaties (uit eten en feestjes)
  8. Hoe blijf ik in beweging? Hoe houd ik goed gedrag in stand? Wat ging er goed, waar ben je trots op?

 

Inhoud groepssessies onderhoudsprogramma: 

  1. Wat is je doel (doelen stellen, acties formulieren)
  2. Beweging, waar zit je kans? (welke stappen heb je gezet en waar zitten nog kansen voor verbetering?
  3. Voeding (etiketten lezen, marketing)
  4. Energiehuishouding (energiegevers en energievreters)
  5. Timemanagement (welke keuzes maak je, hoe geef je je grenzen aan?)
  6. Succesvolle verandering (inzet persoonlijke kwaliteiten)
  7. Informatie overload ('infobesitas' omgaan met hypes, wetenschappelijk onderzoek)
  8. Op eigen voet verder (steun zoeken, persoonlijke kracht)

 

De thema's liggen vast, wel kan de leefstijlcoach met de inhoud inspelen op de behoefte van de groep. 

 

Voor wie?

  • gemotiveerde mensen
  • 18 jaar en ouder 
  • met overgewicht (BMI 25-30) met risico op diabetes type-2 en hart en vaatziekten of
  • met overgewicht (BMI > 30)

 

Je BMI is gewicht : lengte x lengte (in meters)
Als je niet zelf je BMI wilt uitrekenen

 

Als je niet voldoent aan de voorwaarden voor vergoeding vanuit de zorgverzekering dan kun je op eigen kosten meedoen. Per kwartaal betaal je een bedrag van 135 euro (inclusief BTW).  

 

Leefstijlcoach met integrale aanpak:

Mijn naam is GerritA Huisman, aangesloten bij de beroepsvereniging BLCN  (lidmaatschapnummer L0192). Ik heb een integrale aanpak, dat wil zeggen dat ik me richt op de gehele mens; het lijf, het hoofd, het hart en de ziel en allesomvattend de motivatie, de regie op je gezondheid pakken.

 

Naast voeding en beweging richt ik me op onderliggende problemen van overgewicht. Wat is de echte oorzaak dat het afvallen maar voor eventjes lukt, wat maakt dat je zo'n suikerbehoefte hebt, wat wil je niet voelen en ben je aan het wegeten? Welke gedachtes belemmeren je om jouw gezondheidsdoel te bereiken? Is eten voor jou gezelligheid of trek je je liever terug en eet je liever in je eentje? Hoe goed zorg je voor jezelf? Hoe belangrijk vind je jezelf?

 

Meer informatie:

Graag vertel ik er meer over. Ik nodig je van harte uit om te bellen of te appen met  06-24791363, stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. of vul het contactformulier in.